Republika Nowogrodzka
Republika Nowogrodzka
Stolicą kraju jest Nowogród, miasto nie za duże, nie za małe, takie w sam raz. W Nowogrodzie funkcjonuje kilka środków lokomocji zintegrowanych jednym biletem: autobusy, trolejbusy, tramwaje, metro i podmiejska kolej elektryczna. Mimo dużej różnorodności środków transportu, tabor wszelkiego typu czasy świetności ma już dawno za sobą.
Schemat komunikacji miejskiej w Nowogrodzie.
Aktualnie, z powodu budowy nowej linii kolejowej która znacznie usprawni transport na terenie kraju, trwają utrudnienia związane z kopaniem tunelu pod centrum miasta. Wiele autobusów i tramwajów kursuje na trasach objazdowych.
___________________________________
Dzisiaj przyjdzie czas na zaprezentowanie parku taborowego Nowogrodzkiego Przedsiębiorstwa Tramwajowego. Firma ma monopol na obsługę komunikacji tramwajowej w stolicy, posiada 2 zajezdnie i zakład remontowy. W najbliższym czasie planowane są zakupy nowego taboru.
Ostatnio całkiem w modzie jest uświątecznianie taboru. Przedsiębiorstwo NPT również podążyło tym trendem, prezentując mieszkańcom Nowogrodu świąteczny tramwaj. Premiera miała miejsce 6 grudnia, tramwaj do nowego roku będzie kursował po mieście.
Schemat komunikacji miejskiej w Nowogrodzie.
Aktualnie, z powodu budowy nowej linii kolejowej która znacznie usprawni transport na terenie kraju, trwają utrudnienia związane z kopaniem tunelu pod centrum miasta. Wiele autobusów i tramwajów kursuje na trasach objazdowych.
___________________________________
Dzisiaj przyjdzie czas na zaprezentowanie parku taborowego Nowogrodzkiego Przedsiębiorstwa Tramwajowego. Firma ma monopol na obsługę komunikacji tramwajowej w stolicy, posiada 2 zajezdnie i zakład remontowy. W najbliższym czasie planowane są zakupy nowego taboru.
Ostatnio całkiem w modzie jest uświątecznianie taboru. Przedsiębiorstwo NPT również podążyło tym trendem, prezentując mieszkańcom Nowogrodu świąteczny tramwaj. Premiera miała miejsce 6 grudnia, tramwaj do nowego roku będzie kursował po mieście.
Re: Republika Nowogrodzka
Wisz co, bo tak trochę przeanalizowałem Twój schemat komunikacji miejskiej Nowogrodu, pod kątem możliwości jego wybudowania w Bahnie. Pomysł ciekawy, ale trochę nie kumam czasy
1. Czy ja dobrze rozumuję ? Czy te zielone, czerwone i niebieskie linie - to są tylko linie tramwajowe ? Czy zestaw linii autobusowy, trolejbusowych i tramwajowych
Jeżeli to jest zestaw wszystkich trzech środków komunikacji miejskiej, to czemu te linie mają zdublowaną numerację ?
2. Czemu linia 2 (Osiedle Proletariackie - Plac Jedności Narodowej) powiela się z metrem ?
3. I czemu linia metra kończy w rejonie zespołu przystankowego "Barańskie" ? A czemuż to nie Przedłużyłeś jej do Osiedla Proletariackie ? Ja tam widzę potencjał, z dużą ilości autobusów (tramwaje już są), czyli węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia. To miałoby sens
Moja propozycja jest taka - czy nie lepiej by było połączyć linii 2 i 4 w jedną. Bo "czwórka" też jest bez sensu. Kończy się w Centrum. I w zasadzie co ona ma obsługiwać. To już lepiej puścić ją ze Stacji Kolejowej przez Centrum, do ul. Mostowej i w lewo - po trasie "dwójki" aż do Osiedla Proletariackiego ... a dwójkę skasować, albo zmienić jej trasę np. na Marymont z PJN
1. Czy ja dobrze rozumuję ? Czy te zielone, czerwone i niebieskie linie - to są tylko linie tramwajowe ? Czy zestaw linii autobusowy, trolejbusowych i tramwajowych
Jeżeli to jest zestaw wszystkich trzech środków komunikacji miejskiej, to czemu te linie mają zdublowaną numerację ?
2. Czemu linia 2 (Osiedle Proletariackie - Plac Jedności Narodowej) powiela się z metrem ?
3. I czemu linia metra kończy w rejonie zespołu przystankowego "Barańskie" ? A czemuż to nie Przedłużyłeś jej do Osiedla Proletariackie ? Ja tam widzę potencjał, z dużą ilości autobusów (tramwaje już są), czyli węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia. To miałoby sens
Moja propozycja jest taka - czy nie lepiej by było połączyć linii 2 i 4 w jedną. Bo "czwórka" też jest bez sensu. Kończy się w Centrum. I w zasadzie co ona ma obsługiwać. To już lepiej puścić ją ze Stacji Kolejowej przez Centrum, do ul. Mostowej i w lewo - po trasie "dwójki" aż do Osiedla Proletariackiego ... a dwójkę skasować, albo zmienić jej trasę np. na Marymont z PJN
Re: Republika Nowogrodzka
Zielone, czerwone i niebieskie linie to są odpowiednio trolejbusowe, tramwajowe i autobusowe. Numeracja jest zdublowana, ponieważ wzorowałem się na państwach wschodnich (identycznie jest np. w Rydze czy Talinnie).
Dwójki nie nazwałbym dublem metra, może bardziej jego uzupełnieniem (jak 15 czy 17 w Warszawie). Poza tym, zwróć uwagę że układ linii tramwajowych w centrum jest tak zbudowany żeby było jak najmniej skrętów na ruchliwych skrzyżowaniach. Duża ilość relacji skrętnych na skrzyżowaniu rodzi pewne problemy jeżeli chodzi o przepustowość.
Przy ostatniej rozbudowie metra w latach 90-tych, za Barańskimi były pola kapusty. Jest przewidziana rezerwa terenowa pod naziemne metro, ale na razie nie ma na to pieniędzy i taboru (Wagonmaszy jest na styk).
Czwórka, zgadam się, jest linią znikąd do nikąd (bo jak inaczej nazwać dworzec kolejowy z którego odjeżdżają teraz, przed przebudową 3 pociągi dziennie), ale po rozbudowie sieci kolejowej i wybudowaniu torowiska na ulicy Rapackiego, będzie w sam raz żeby ją przedłużyć do Marymonckiej albo Kępy Północnej.
Dwójki nie nazwałbym dublem metra, może bardziej jego uzupełnieniem (jak 15 czy 17 w Warszawie). Poza tym, zwróć uwagę że układ linii tramwajowych w centrum jest tak zbudowany żeby było jak najmniej skrętów na ruchliwych skrzyżowaniach. Duża ilość relacji skrętnych na skrzyżowaniu rodzi pewne problemy jeżeli chodzi o przepustowość.
Przy ostatniej rozbudowie metra w latach 90-tych, za Barańskimi były pola kapusty. Jest przewidziana rezerwa terenowa pod naziemne metro, ale na razie nie ma na to pieniędzy i taboru (Wagonmaszy jest na styk).
Czwórka, zgadam się, jest linią znikąd do nikąd (bo jak inaczej nazwać dworzec kolejowy z którego odjeżdżają teraz, przed przebudową 3 pociągi dziennie), ale po rozbudowie sieci kolejowej i wybudowaniu torowiska na ulicy Rapackiego, będzie w sam raz żeby ją przedłużyć do Marymonckiej albo Kępy Północnej.
Re: Republika Nowogrodzka
Ok. Podoba mi się pewna idea. Miasto podzielone jest rzeką. I po jego lewej stronie dominuje sieć tramwajowa, a po prawej - sieć trolejbusowa. To jest fajne
Co najwyżej, dla mnie za mało jest linii autobusowych, no, ale rozumiem, że Starałeś się wykonać ten schemat w miarę prosty i szybki sposób. A nie sposób rysować wszystkiego. Ja, jak będę to budował z tego coś, to będzie większa siatka ulic... a tym samym o wiele więcej linii autobusowych
Co najwyżej, dla mnie za mało jest linii autobusowych, no, ale rozumiem, że Starałeś się wykonać ten schemat w miarę prosty i szybki sposób. A nie sposób rysować wszystkiego. Ja, jak będę to budował z tego coś, to będzie większa siatka ulic... a tym samym o wiele więcej linii autobusowych
Re: Republika Nowogrodzka
Burmistrz mnie pewnie teraz zamorduje, ale to przynajmniej będzie dowód na to, że szanowny pan Burmistrz Nowogrodu jako jedyny przeczytał ten post
A zatem, do rzeczy.
Postanowiłem wziąć na "warsztat" Nowogród, którego schemat pokazał powyżej Burmistrz. Aliści "wziąć na warsztat", tzn. zrobić z tego miasto w Bahnie. No i udało się, aczkolwiek nie była to kopia na zasadzie "ctr C+ Ctr V" - jest masa zmian i chyba właśnie dlatego Burmistrz będzie mnie teraz ganiał z bejsbolem w ręku.
To co usiłowałem skopiować z tego schematu, to tak naprawdę jedynie idea miasta i organizacji przewozów.
Cechy, które łączą pomysł Burmistrza, z tym co ja stworzyłem w Bahnie to:
1. miasto podzielone rzeką
2. prawa strona miasta obsługiwana trolejbusami + autobusami
3. lewa strona miasta obsługiwana tramwajami + autobusami
4. łącznikiem ogólnym są
- linia metra (jedna, tak jak na schemacie Burmistrza)
- oraz linia kolejowa
5. dwie linie kolejowe
Tyle podobieństw....
Jak wygląda schemat, który przesłał Burmistrz, to Zobaczycie w Jego poście na górze. A jak wygląda miasto w Bahnie ?
W Bahnie wygląda to tak
https://iv.pl/images/37743929817564807807.png
I teraz ponawiązuje sobie do tego co wypunktowałem powyżej
Ad.1. Rzeka jest taka trochę kwadratowa i w zasadzie jest bardziej sztucznym kanałem żeglugowym. Chwilowo nic tam nie pływa, ale jest taka idea
Ad.2 / Ad.3. Siatka połączeń trolejbusowych i tramwajowych. Trolejbusy są po prawej stronie...
https://iv.pl/images/29893854467352677805.png
Ad.4. Metro
- metro ma tylko jedną linię i tylko śródmiejska część linii jest podziemna, po za nią metro wyjeżdża na estakady. Odcinek podziemny zaznaczyłem na ciemno
https://iv.pl/images/26447842743464671923.png
Ad.5. linie kolejowe są dwie...
https://iv.pl/images/63461811908901207092.png
Linia poprzeczna to linia lokalna, kursują po niej lokalne ezt-y, wykorzystałem ją do stworzenia linii miejskiej - S9. Po za tą linię są dwie linie kolejowe, które docierają do innych miast w symulacji. Odcinek po prawej stronie urywa się i będzie budowany, jak powstanie inne miasto - na wschód od Nowogrodu.
Linia pionowa to jest LDP - czyli Linia Dużych Prędkości, kursują po niej pociągi TGV, na terenie miasta zatrzymują się na trzech stacjach i już na terenie Nowogrodu poruszają się z prędkości 300 km/h. Parametry linii umożliwiają jej to - tzn. prosta linia + duże odległości - bo generalnie miasto jest duże
Jednakże stworzenie tej pionowej linii kolejowej zmusiło mnie do stworzenia szerokiego pasa zieleni... a to z kolei dało miejsce na dobudowanie torów dla linii SKM - S10. I ta linia nie opuszcza miasta. Łączy go na zasadzie metra - tyle, że w pionie z częstotliwości 5 min, stąd jej wydzielenie
===========================
A teraz trochę pytań
1. Dlaczego linie kolejowe tak wyglądają ? Burmistrz w inny sposób je wyrysował . Otóż Nowogród jako miasto jest częścią większej symulacji i takie jest jego umiejscowienie...
https://iv.pl/images/62383153749578251646.png
A to oznacza, że musiałem je dopasować do większego systemu. Pociągi TGV, wyjeżdżają z Nowogrodu i jadą na górę, czyli tam gdzie jest Morze (duży niebieski obszar, on będzie się w przyszłości powiększać)
2. Co znajduje się w symulacji Nowogrodu ? Burmistrz narysował tylko schemat i zaznaczył tylko kilka elementów... ja wpadłem na trochę więcej pomysłów
https://iv.pl/images/80974396361043375610.png
Te wszystkie elementy miasta - a więc: szkoły, centra biurowe, strefa przemysłowa, cmentarz, hotele, stadion, ZOO - to jest cel, do którego trzeba dowieźć ludzi. Pozostały obszar miasta to osiedla mieszkaniowe. Są oczywiście jeszcze centra handlowe - tych już nie pokazałem, ale one też istnieją i też są celem dojazdów
3. Burmistrz na schemacie pokazał dworce autobusowe i dworce kolejowe. A jak jest w symulacji ?
Są dwa dworce autobusowe PKS - już są linie PKS, jest ich w sumie 4, będzie zaraz więcej
Natomiast ja koncentrowałem się na stworzeniu węzłów przesiadkowych - one są związane zarówno z komunikacją miejską, jaki i kolejową, metrem, tramwajami oraz dworcami PKS. I poniżej ich rozmieszczenie w symulacji
https://iv.pl/images/16848159112477844605.png
4. Zajezdnie
https://iv.pl/images/98016918019023203964.png
- jest aż 5 zajezdni autobusowych - ADP38, ADP39, ADP40, ADP41, ADP42
- aczkolwiek zajezdnia ADP38 jest zajezdnią autobusowo - trolejbusową. I jest to jedyna taka zajezdnia, pozostałe zajezdnie obsługują jedynie autobusy
Aby było ciekawiej każda z zajezdni posiada tabor od innego producenta:
- ADP38 - bazuje na autobusach i trolejbusach od firmy Goplan i Kesii Enes (tańsza wersja Goplana)
- ADP39 - bazuje na Solarisach, zarówno III jak i IV generacji, a więc: SU10III, SU12 III, SU12 Electric, SU18 III oraz SU10.5IV, SU12IV CNG, SU18 IV CNG
- ADP40 - to tylko Scania Citywide: 10.5m, 12m CNG i 18m CNG
- ADP41 - bazuje na dwóch markach, jedna to fikcyjna, Jakbus w wersjach: 10m, 12m CNG i 18m CNG. A także Volvo 7900 Hybrid, tylko w dwóch wersjach: 12m i 18m
- ADP42 - eksploatuje wyłącznie Mercedesy: Citaro C2 (10m, 12m i 18m) oraz MB O405N2 i MB O405GN2
Zajezdnia tramwajowa jest tylko jedna - tutaj obowiązuje dostępność modeli, jest trochę wagonów niskopodłogowych (Alstom) a także wagony wysokopodłogowe firmy Amway
5. Co te zajezdnie obsługują ? Na schemacie, którego przesłał Burmistrz powyżej jest raptem kilka linii trolejbusowych, tramwajowych i kilkanaście linii autobusowych. Tymczasem u mnie w symulacji jest
- 14 linii tramwajowych, część obsługiwana tramwajami niskopodłogowymi (numeracja linii 1-14)
- 16 linii trolejbusowych - numeracja 20-36. Ze względu na skalę siatki połączeń, część linii obsługują 18metrowe trolejbusy
- aż 113 linii autobusowych... ale będzie ich więcej, prace nad siatką połączeń wciąż trwają. Numeracja linii autobusowych - od 101 do (aktualnie) 214. Musiałem sięgnąć po numerację 2xx, bo po prostu "setka" mi się skończyła
Jeszcze na koniec małe zbliżenie na tabor
https://iv.pl/images/56605487504843242187.png
Kolorystyka taboru nie nawiązuje do tego co pokazał Burmistrz, ale zdecydowałem, że tak to będzie lepiej wyglądało.... I pewnie za to Burmistrz udusi mnie gołemi ręcamy
A zatem, do rzeczy.
Postanowiłem wziąć na "warsztat" Nowogród, którego schemat pokazał powyżej Burmistrz. Aliści "wziąć na warsztat", tzn. zrobić z tego miasto w Bahnie. No i udało się, aczkolwiek nie była to kopia na zasadzie "ctr C+ Ctr V" - jest masa zmian i chyba właśnie dlatego Burmistrz będzie mnie teraz ganiał z bejsbolem w ręku.
To co usiłowałem skopiować z tego schematu, to tak naprawdę jedynie idea miasta i organizacji przewozów.
Cechy, które łączą pomysł Burmistrza, z tym co ja stworzyłem w Bahnie to:
1. miasto podzielone rzeką
2. prawa strona miasta obsługiwana trolejbusami + autobusami
3. lewa strona miasta obsługiwana tramwajami + autobusami
4. łącznikiem ogólnym są
- linia metra (jedna, tak jak na schemacie Burmistrza)
- oraz linia kolejowa
5. dwie linie kolejowe
Tyle podobieństw....
Jak wygląda schemat, który przesłał Burmistrz, to Zobaczycie w Jego poście na górze. A jak wygląda miasto w Bahnie ?
W Bahnie wygląda to tak
https://iv.pl/images/37743929817564807807.png
I teraz ponawiązuje sobie do tego co wypunktowałem powyżej
Ad.1. Rzeka jest taka trochę kwadratowa i w zasadzie jest bardziej sztucznym kanałem żeglugowym. Chwilowo nic tam nie pływa, ale jest taka idea
Ad.2 / Ad.3. Siatka połączeń trolejbusowych i tramwajowych. Trolejbusy są po prawej stronie...
https://iv.pl/images/29893854467352677805.png
Ad.4. Metro
- metro ma tylko jedną linię i tylko śródmiejska część linii jest podziemna, po za nią metro wyjeżdża na estakady. Odcinek podziemny zaznaczyłem na ciemno
https://iv.pl/images/26447842743464671923.png
Ad.5. linie kolejowe są dwie...
https://iv.pl/images/63461811908901207092.png
Linia poprzeczna to linia lokalna, kursują po niej lokalne ezt-y, wykorzystałem ją do stworzenia linii miejskiej - S9. Po za tą linię są dwie linie kolejowe, które docierają do innych miast w symulacji. Odcinek po prawej stronie urywa się i będzie budowany, jak powstanie inne miasto - na wschód od Nowogrodu.
Linia pionowa to jest LDP - czyli Linia Dużych Prędkości, kursują po niej pociągi TGV, na terenie miasta zatrzymują się na trzech stacjach i już na terenie Nowogrodu poruszają się z prędkości 300 km/h. Parametry linii umożliwiają jej to - tzn. prosta linia + duże odległości - bo generalnie miasto jest duże
Jednakże stworzenie tej pionowej linii kolejowej zmusiło mnie do stworzenia szerokiego pasa zieleni... a to z kolei dało miejsce na dobudowanie torów dla linii SKM - S10. I ta linia nie opuszcza miasta. Łączy go na zasadzie metra - tyle, że w pionie z częstotliwości 5 min, stąd jej wydzielenie
===========================
A teraz trochę pytań
1. Dlaczego linie kolejowe tak wyglądają ? Burmistrz w inny sposób je wyrysował . Otóż Nowogród jako miasto jest częścią większej symulacji i takie jest jego umiejscowienie...
https://iv.pl/images/62383153749578251646.png
A to oznacza, że musiałem je dopasować do większego systemu. Pociągi TGV, wyjeżdżają z Nowogrodu i jadą na górę, czyli tam gdzie jest Morze (duży niebieski obszar, on będzie się w przyszłości powiększać)
2. Co znajduje się w symulacji Nowogrodu ? Burmistrz narysował tylko schemat i zaznaczył tylko kilka elementów... ja wpadłem na trochę więcej pomysłów
https://iv.pl/images/80974396361043375610.png
Te wszystkie elementy miasta - a więc: szkoły, centra biurowe, strefa przemysłowa, cmentarz, hotele, stadion, ZOO - to jest cel, do którego trzeba dowieźć ludzi. Pozostały obszar miasta to osiedla mieszkaniowe. Są oczywiście jeszcze centra handlowe - tych już nie pokazałem, ale one też istnieją i też są celem dojazdów
3. Burmistrz na schemacie pokazał dworce autobusowe i dworce kolejowe. A jak jest w symulacji ?
Są dwa dworce autobusowe PKS - już są linie PKS, jest ich w sumie 4, będzie zaraz więcej
Natomiast ja koncentrowałem się na stworzeniu węzłów przesiadkowych - one są związane zarówno z komunikacją miejską, jaki i kolejową, metrem, tramwajami oraz dworcami PKS. I poniżej ich rozmieszczenie w symulacji
https://iv.pl/images/16848159112477844605.png
4. Zajezdnie
https://iv.pl/images/98016918019023203964.png
- jest aż 5 zajezdni autobusowych - ADP38, ADP39, ADP40, ADP41, ADP42
- aczkolwiek zajezdnia ADP38 jest zajezdnią autobusowo - trolejbusową. I jest to jedyna taka zajezdnia, pozostałe zajezdnie obsługują jedynie autobusy
Aby było ciekawiej każda z zajezdni posiada tabor od innego producenta:
- ADP38 - bazuje na autobusach i trolejbusach od firmy Goplan i Kesii Enes (tańsza wersja Goplana)
- ADP39 - bazuje na Solarisach, zarówno III jak i IV generacji, a więc: SU10III, SU12 III, SU12 Electric, SU18 III oraz SU10.5IV, SU12IV CNG, SU18 IV CNG
- ADP40 - to tylko Scania Citywide: 10.5m, 12m CNG i 18m CNG
- ADP41 - bazuje na dwóch markach, jedna to fikcyjna, Jakbus w wersjach: 10m, 12m CNG i 18m CNG. A także Volvo 7900 Hybrid, tylko w dwóch wersjach: 12m i 18m
- ADP42 - eksploatuje wyłącznie Mercedesy: Citaro C2 (10m, 12m i 18m) oraz MB O405N2 i MB O405GN2
Zajezdnia tramwajowa jest tylko jedna - tutaj obowiązuje dostępność modeli, jest trochę wagonów niskopodłogowych (Alstom) a także wagony wysokopodłogowe firmy Amway
5. Co te zajezdnie obsługują ? Na schemacie, którego przesłał Burmistrz powyżej jest raptem kilka linii trolejbusowych, tramwajowych i kilkanaście linii autobusowych. Tymczasem u mnie w symulacji jest
- 14 linii tramwajowych, część obsługiwana tramwajami niskopodłogowymi (numeracja linii 1-14)
- 16 linii trolejbusowych - numeracja 20-36. Ze względu na skalę siatki połączeń, część linii obsługują 18metrowe trolejbusy
- aż 113 linii autobusowych... ale będzie ich więcej, prace nad siatką połączeń wciąż trwają. Numeracja linii autobusowych - od 101 do (aktualnie) 214. Musiałem sięgnąć po numerację 2xx, bo po prostu "setka" mi się skończyła
Jeszcze na koniec małe zbliżenie na tabor
https://iv.pl/images/56605487504843242187.png
Kolorystyka taboru nie nawiązuje do tego co pokazał Burmistrz, ale zdecydowałem, że tak to będzie lepiej wyglądało.... I pewnie za to Burmistrz udusi mnie gołemi ręcamy
Re: Republika Nowogrodzka
Wow, napracowałeś się. Nawet mi się podoba, nie zamierzam Cię ganić. Cieszę się że projekt żyje. Koncept jest w gruncie rzeczy podobny, a to że zrobiłeś po swojemu, cóż, kto by tak nie zrobił.
Re: Republika Nowogrodzka
Dzięki wielkie. Projekt jak najbardziej żyje. Wciąż pracuję nad siatką połączeń autobusowych. I prawdopodobnie miasto jeszcze rozrośnie się o kolejne osiedla po prawej stronie - mam taki pomysł, aby tam gdzie jest strefa przemysłowa powstały jakieś osiedla lub enklawy. Jeszcze nie wiem, ale pewnie coś wymyślę.
A to dałoby szansę na zwiększenie ilości linii autobusowych lub nawet trolejbusowych
A to dałoby szansę na zwiększenie ilości linii autobusowych lub nawet trolejbusowych